Wednesday, July 10, 2013

pengalaman bersahur dan berbuka..

Posted by Unknown at 6:57 PM
assalamualaikum..

hai uolsss.. macamana dengan 1st day puasa? dengar cerita ramai yang tumbang? maklumlah sekarang cuaca kat malaysia ni kan panass... huhu

cerita pasal puasa ni, aku teringat la kenangan-kenanga puasa aku dari kecik sampai besar... kat rumah aku ni kalau bersahur memang sharp pukul 4.30.. 
mesti korang kata cepat sangat kan..
 tapi family aku ni makan macam puteri gunung santubong uolsss... lemah lembut kemain.. 
kang sahur pukul 5 dapat beberapa suap je..tapi aku tak la.. 
maklumlah penggila makanan.. mihmih..
 lagi satu kat rumah aku ni jenis kalau kau datang bendera jepun (pms) pun kau kena bangun sahur walaupun keesokan paginya kau melantak satu periuk kat dapur... 
memang mak babah aku train dari awal.. 
mak aku cakap walaupun tak puasa kite tetap kena hormat bulan puasa kan.. hormat orang lain yang berpuasa...
 so memang wajib la bangun sahur sebulan tu... 


time berbuka pulak lain ceritanya... 
disebabkan rumah aku sebelah masjid and masjid ni pun ada sediakan bubur lambuk sempena bulan ramadhan, maka muka akulah yang tercongok lepas asar kat dapur masjid untuk ambil bubur lambuk..
 yela, selama sebulan ni lauk berbuka babah aku memang bubur sajerr...
 lepastu tambah sikit ikan kering dengan sambal belacan, pergh meletopsss...
 tapi kadang-kadang aku belikan jugak babah aku ni beriyani kambing.. 
yela babah aku ni ada kencing manis.. so kalau puasa kan paras gula turun..
 tu yang aku kadang-kadang belikan dia kambing...
 fvourite la katakan.. selain tu, family aku ni kalau berbuka memang takde nasi lauk pauk ok.. 
sebab tu makanan sahur.. weolss lebih selesa makan nasi lemak ke, mee goreng ke, roti dengan kacang dal ke.. kira satu juadah je.. 
sebab family aku ni kurang sikit melantak time berbuka tapi melantak banyak time sahur.. 
weolss lebih pentingkan air waktu berbuka.. maklumlah.. dahaga lebih... 

lepas berbuka semua, solat maghrib pastu lepak2 kejap then terus pergi masjid buat isyak dengan terawih..
tahun lepas aku puasa cukup sebab pms aku datang masa hari raya kedua..
tahun ni awal-awal lagi dah kena.. 
takpelah ad hikmahnya...
hohohoh

so macamana pulak dengan pengalaman bersahur dan berbuka korang?

0 comment on "pengalaman bersahur dan berbuka.."

 

its all about me Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting